ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

ناجیان آب کشاورزی

همه باهم حیات را به زمین برگردانیم

استفاده مطمئن از آبهای زاید در کشاورزی

استکهلم  - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: بین الملل   

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) این سازمان به مناسبت برگزاری هفته جهانی آب اعلام کرد بازیابی آبهای زاید شهری و استفاده از آن برای پرورش محصولات غذایی می تواند معضل کمبود آب را تعدیل نماید و از آلودگی آبها بکاهد. فرایندی که هنوز آن­ طور که باید اجرا نمی شود. 

 

استفاده از فاضلاب بازیافتی در کشاورزی در 50 کشور جهان و چیزی حدود 10 درصد اراضی آبی انجام می شود.

با این که در مقیاس جهانی تنها سهم اندکی از فاضلاب تصفیه شده در بخش کشاورزی کاربرد یافته است اما این فرآیند توجه زیادی را در سراسر جهان برانگیخته و بخش زیادی از آب بازیافتی را به کشاورزی اختصاص داده است.

مطالعات موردی نشان می دهند فاضلابی که به طور مطمئن مهار شده باشد می تواند به منظور کشاورزی کاربرد یابد و رقابت بخش کشاوری و شهری و صنعتی را بر سر منابع آب در مناطق دچار معضل کم آبی کاهش دهد.

پاسکوئاله استدوتو (Pasquale steduto) معاون فائو در امور آب و اراضی گفت: در صورت استفاده صحیح از فرآیند فوق، می توان بر معضل آلودگی آبها و افزایش فاضلاب شهری فائق آمد. کشاورزان از برخی هزینه های جاری کردن آبهای زیرزمینی با دستگاه آبکشی خلاص می شوند، ضمن این که وجود برخی عناصر مغذی در آبهای زاید می تواند از صرف هزینه جهت تهیه کودهای شیمیایی بکاهد.

وی افزود: مزیت این فرآیند به شهروندان، کشاورزان و محیط زیست می رسد.

ایجاد سامانه های تصفیه و بازیابی که قادر به جذب مقدار زیادی آب باشند، محتاج سرمایه گذاری و صرف هزینه است. فایده این کار به اندازه تولید آب آشامیدنی است و مسئولان امور شهری از جستجو برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان با وسایل گران قیمت و پر هزینه خلاص می شوند.

تسهیل فرآیند تصفیه فاضلاب و کابرد آن در کشاورزی به شرایط و موقعیت هر منطقه و سنجش هزینه- فایده این اقدام بستگی دارد. زیرا سنجش فایده مندی چنین طرحهایی با تکیه بر فقط بخش کشاورزی قطعاً حاصلی ندارد و باید مزیتهای آن را برای کاربران بخش صنعت و شهری نیز در نظر گرفته شود.

نشانی وبگاه هفته جهانی آب http://www.worldwaterweek.org است./

 

مترجم: سید محسن سنجری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد